Resum de la MoodleMoot

Ahir vaig estar a la Universitat Jaume I, Castelló, a la primera MoodleMoot de l’estat espanyol, n’he redactat un resum:

Resum MoodleMoot

La MoodleMoot va estar força bé, érem 100 persones relacionades estretament amb el projecte: desenvoludadors, usuaris i algun polític interessat en el tema (la STSI per exemple).

La jornada va començar amb una videoconferència amb Martin Dougiamas realitzada amb Skype (programari lliure). Bàsicament va parlar del futur de Moodle que pretén millorar:

Comunitat

  • Més i millor documentació
  • Generar un repositori de mòduls com cal i documentar-los extensament
  • Millorar i motivar la compartició de cursos
  • Es generarà un Moodle Course Exchange (un servidor d’intercanvi de cursos) que s’instal·larà a nivell de comunitat, produint un mercat de cursos (gratuïts o no) i que es podrà instal·lar a nivell privat, generant un repositori de cursos dins una universitat, escola,…

Administració

  • Més i millor documentació
  • Millorar l’escalabilitat
  • Facilitar instal·lació i configuració dels mòduls
  • Possibilitat de definir ‘rols’ específics en cada moodle (ex: rols de ‘tutor’,’coordinador de tutors’, ‘delegat de la classe’,…)
  • Millorar les plantilles per a canviar el disseny i millorar l’accessibilitat de la mateixa (persones amb dificultats visuals, etc…)
  • Seguir amb la fixació en la seguretat del sistema

Eines d’aprenentatge i simplificació del sistema

  • Incloure ‘wirzards’ o formularis més senzills
  • Simplificar les àrees d’usuaris
  • Generar weblogs (Bitàcoles) sobre el dia a dia als cursos
  • Millor la recopilació de dades de l’alumne
  • Millorar el suport de l’SCORM

En el temps de preguntes se li va fer reflexionar sobre el futur de Moodle en relació als estàndards del World Wide Web Consorcium, va comentar que estava obert a que qualsevol persona fer un mòdul o ‘reparacions’ al codi per a que satisfés els estàndards però que a ell el que li preocupa és l’educació i fer Moodle millor en aquest sentit (l’educatiu)

Després del ‘cofee-break’ va parlar Eloy Lafuente que va donar quatre dades sobre l’actualitat de Moodle: Té més de 3.200 usuaris (800 a l’estat espanyol) i més de 2.100 llocs que l’empren (340 espanyols), està traduït a 40 idiomes i s’empra a més de 90 països. Amb més de 2000 arxius PHP, 3800 HTMLs i més de 600 descàrregues diàries està considerat un projecte GRAN dintre dels projectes OpenSource.
Un cop feta aquesta introducció va començar a desgranar com veu ell la Comunitat Moodle i va presentar un instal·lador de Moodle sobre Windows que en tan sols dos clics i sense demanar cap dada tècnics instal·la: apache, php, mysql, totes les llibreries necessàries per fer funcionar Moodle i el propi Moodle. Una eina genial per a que els usuaris inexperts puguin tafanejar Moodle sobre el seu sistema Windows.

Sobre la comunitat va comentar diferents maneres de fer comunitat o de col·laborar:

Fòrums

  • S’han de transformar, encara més, en una base de coneixement dinàmic
  • Cal que sigui emprat com a cercador d’aquest coneixement (cal cercar abans de preguntar al fòrum, el 98% de les respostes ja estan al fòrum).
  • S’ha de potenciar l’ús dels RSS dels fòrums, que notifiquen a l’interessat/da si un fòrum ha estat actualitzat o hi ha algun fòrum nou i quina temàtica tracta.

Bugs

  • Bitàcola sobre temes tècnics
  • Gestió d’errades, idees, noves funcionalitats, …

Desenvolupant

  • Programació de pedaços per arreglar bugs
  • Desenvolupaments “personals” (mòduls, blocs, …)
  • Desenvolupament “contrib”: codi que potser apareix a la versió oficial
  • Desenvolupament “oficial”: futures versions

Traduccions

  • Traduir noves interfícies
  • Corregir traduccions

Documentar

  • Cal documentar més
  • Documentar l’ajuda ‘en línia’ (interrogants ? al costat de paràmetres, …)
  • Realitzar FAQ (PMF – Preguntes més freqüents)
  • Participar al MDP (Moodle Documentation Project)

Sent un Partner

  • Oferint serveis professionals de moodle (allotjament, formació…)
  • Model de Partners sense competència (cooperació entre partners)

Després de la presentació de l’instal·lador de Moodle per a Windows va ser el torn de Antonio Vicent que va explicar com funcionava el sistema de traducció de Moodle i va introduir un curs bàsic per a la creació de cursos amb Moodle.

Una parell d’hores per a dinar i retornem a la sala de conferències per a parlar d’experiències educatives on van participar universitats, una escola d’idiomes i un Centre de Formació d’Adults. A destacar la conferència de Xavier Onrubia de la UB que va introduir-nos al e-learning amb 4 eixos bàsics:

  • Diversificar l’ajuda per als alumnes d’estudis presencials o semipresencials
  • Ampliar la tutorització i seguiment dels alumnes
  • Introducció de les noves tecnologies per a canviar la manera de treballar a l’aula
  • Metodologia d’aprenentatge basada en la resolució de problemes i en el treball col·lectiu

Ens va explicar com empren Moodle a la UB en assignatures troncals amb més de 80 alumnes matriculats per grup, i va recalcar que l’experiència els hi reforça la idea que mai no es pot prescindir de la figura del professor que es veu més carregat de feina per l’ús de l’e-learning. De Moodle van destacar-ne la flexibilitat i la facilitat d’ús (fan un curs de 30′ als nous alumnes) i en van criticar la dificultat de treballar en petits grups i la rigidesa d’alguna de les seves eines.
Per acabar va insistir en la importància de que es produeixi un canvi cultural per a introduir les noves tecnologies a l’educació.

Wilme Rodríguez per la Universitat de La Laguna i Enric Codina van explicar les seves respectives experiències emprant Moodle per a la formació presencial, en cas de Wilme, i per a la formació no-presencial en cas d’Enric Codina que donava cursos tecnològics (Us de photoshop, creació de pàgines web, …) a través de Moodle.

Joan Queralt va explicar l’ús de Moodle que fan per a formar semi-presencialment als adults al Centre de Formació d’Adults de Palau de Mar (BCN) i, com a novetat respecte la resta de conferenciants, va incidir en la utilitat de Moodle per a gestionar la comunicació entre formadors (l’utilitzen com a intranet del centre).

Marc Oddou va introduir l’ús de Flash en l’ensenyament en línia d’idiomes.

Juan Miguel Muñoz i Federico Luque van presentar el projecte Dim.Moodle de la UAB que vol desenvolupar activitats formatives sobre Moodle i veure les seves possibilitats d’ús a la UAB. Davant d’una pregunta dels assistents Federico Luque va presentar a la sala l’assistència de dos membres de la XER (Xarxa Educativa del Raval) i Raquel Naval va presentar breument les activitats que desenvolupen els membre de la XER i el projecte de Ravalnet.

Per acabar el primer bloc d’intervencions, David Puente Bautista, va explicar el desenvolupament d’un mòdul per a Moodle de correu intern per part de la seva consultora que es va encarregar de presentar.

Durant el segon bloc de conferencies vàrem poder veure la intervenció de Luis Cañas de Edukalibre que va presentar un mòdul molt interessant per a Moodle que connecta l’EVA (Entorn Virtual d’Aprenentatge) amb el sistema de gestió documental que han desenvolupat (Edukalibre), vaig quedar realment impressionat del funcionament tant del mòdul de Moodle com del Gestor documental.

La darrera conferència que vam poder presenciar va ser la d’Antonio Vicent que va presentar un DVD-tutorial per a emprar Moodle força interessant, però que encara li quedava força desenvolupament.

Per desgràcia vàrem marxar abans d’hora per tal de poder agafar el tren de tornada a Barcelona i ens vam perdre la Presentació de la comunitat Moodle en català i el tercer bloc d’intervencions.

Una trobada molt interessant que ens va posar en contacte amb molta gent interessada en el món de l’e-learning i l’ús de Moodle, òbviament, i amb gent molt interessada en conèixer com funcionem, què fem tant des de Ravalnet com des de la XER.